Kuva: Vadim Ghirda (AP) |
Miksi? Miten hitossa tämä punajouhinen, typerä, ruma mätä peruna päätteli, että höhhöö, saan varmaan lyhyemmän tuomion jos sekä kätken varastettua tavaraa että tuhoan miljoonien arvosta omaisuutta? Ja sitten kun mokoma aivotärähtänyt homevuohi viimein ymmärsi, että yllättäen huippuarvokkaiden taideteosten tuhoaminen on vielä pahempi juttu kuin niiden varastaminen, hän pyörsi koko kertomuksensa ja väitti, että maalaukset eivät suinkaan kohdanneet taidehistoriallisen vaelluksensa loppua hänen (mitä ilmeisimmin) ruman ja tyhmästi sisustetun kotinsa uunin liekeissä. Ikävä kyllä Romanian kansallismuseon asiantuntijat löysivät tismalleen maalausten ajankohtaan sopivien maalien ja naulojen jäänteitä Dogarun uunista, joten paska säkä, senkin valehteleva barbaarinauta.
Olga Dogaru on planeetan läpeensä viheliäisimpiä, mädimpiä ja ulosteisimpia ihmisiä. Jos hän ei olisi ikinä työntänyt alaruumiistaan tätä saatanan Radua (jumalauta mikä nimi sekin, kuulostaa joltain balkanilaiselta jauhelihakastikkeelta), niin koko surkeaa ja halveksittavaa ihmiselämän ivamukaelmaa ei olisi koskaan edes tarvinnut esittää meidän murheeksemme.
Perustetaanpa museo, hommataan sinne maalaustaiteen historian suurimpien mestarien töitä, joita saavat kaikki käydä katsomassa: historioitsijat, taideopiskelijat, kaikki satunnaiset kiinnostuneet. Tai ehkä ei sittenkään kannata, koska tästä palveluksesta ihmiskunnalle saa kiitokseksi vain sen, että joku perkeleellinen ihmisjäte käy pöllimässä taulunne vähä-älyiselle Karpaatti-emakolleen hellanlämmikkeeksi.
Saatana mikä turha lehmänperse ihmiseksi koko ämmä. Haluaisinpa tietää, mitä itse pystyt luomaan polttamiesi maalausten tilalle? Rikollinen perimäainesroska ja barbarismin sekä musertavan tyhmyyden yhdistelmäperformanssi eivät ihan riitä. Ei tullut Ceaușesculle sitten mieleen hoidella tätä taiteentuhoojakampelaa aikanaan, kun siihen olisi ollut mahdollisuus.
En näe muuta kuin tiivistynyttä vihaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti