torstai 3. syyskuuta 2015

Monimutkainen mainosposti

Olisiko mitenkään mahdollista pitää mainosposti suhteellisen yksinkertaisena ja helposti käsiteltävänä? On näet aika vaikeaa räplätä sellaisia isoja kuoria, joista purkautuu avatessa arviolta 39 erilaista lappua, lippua, pelimerkkiä, ilmaiskynää, tarra-arkkia, raaputusarpaa, pahvilaattaa ja muuta sekalaista sälää. Miksi minun edes pitäisi liimata tilauskuponkiin joku etutarra erilliseltä arkilta? Miksei voi liittää etua suoraan siihen kuponkiin, tai hoitaa sitä rastitettavalla ruudulla? Ei niin, että olisin tilaamassa mitään sellaisilta romukauppiailta, jotka hukuttavat minut tällaiseen pikkuroskaan, mutta tarvitseeko aikuisille ihmisille keksiä tällaista tarra-arkkiaktivointipuuhaa? Ja helvetti näitä ilmaisia raaputusarpoja kanssa, ei niistä saa kuin purua pöydälleen. Kaiken huipuksi tätä sälää on niin paljon, että täytyy erikseen painattaa oma liuskansa siitä, miten ja missä järjestyksessä se pitää käsitellä tilausta valmistellessaan! Saisiko tästä vielä ehkä jonkun pimeässä hohtavan flowchart-kaavion?

Ei tällaista kuorta kehtaa tunnollinen ihminen nakata sellaisenaan paperinkeräykseen, kun siellä voi olla typeränä ilmaisräipäkkeenä jopa jotain metallisia "älypelejä" (niin kuin viimeisimmässä oli; on kiitos ihan tarpeeksi vaikeaa muutenkin, ei tarvitse lähettää aivonystyröille lisää vaivaa postitse). Ja tietysti joka ainoaan noloon irtoläpyskään on huolellisesti painettu koko nimeni ja osoitteeni, kun olen joskus tyhmyyksissäni ollut tämän konsernin asiakkaana joskus kymmenen vuotta sitten. Niitä onkin kiva repiä irti yksitellen. (On pakko, kun muuten roskalaatikkoja penkova umpihullu kyylämummo kaivelee ne itselleen.) 

Perkele, yksi aanelonen pitäisi riittää: tilaa lehti, tässä hinta, tällaisia juttuja saat. Leikkaa kuponki tästä, onhan sulla nyt kotona sakset sentään, ja oheen palautuskuori. Jos haluat osallistua arvontaan, ruksi tämä. Ei tarvetta millekään kuusiosaiselle raaputuspahville, tarjoustarroille (sormenjälkiänikö yritätte niiden liimapinnan kautta jäljentää, vai miksi edes vaivautuisitte muuten teettämään tällaisia siellä Bonnierilla tai mikä liekään?) eikä todellakaan millekään helvetin kynille taikka pulmapalikoille. Kaksi asiaa tarvitaan tähän mainoskuoren sisään. Ei kolmeakymmentäyhdeksää. En todellakaan tilaa mitään tällaisen romupainajaisen seasta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti